بنام خدا

با سلام

با توجه به اهميتي كه مستند مشخصات نيازمنديها دارد يك نمونه عملي از اين مستند را طي چند قسمت با هم مرور خواهيم كرد موضوع مورد نظر همان پروژه سيستم سفارش غذاي رستوران كه در مقالات اوليه  معرفي گرديد (در قالب سه قسمت تحت عنوان مستند محدوده و چشم انداز سيستم (Vision And Scope Document) ، مي باشد. لذا توصيه مي شود در صورتي كه آن مقالات را مطالعه ننموده ايد ابتدا آنها را مطالعه نماييد.

پیش نیازها ، انتظارات ، اهداف و محدوده پروژه هاي نرم افزاري - قسمت اول

پیش نیازها ، انتظارات ، اهداف و محدوده پروژه هاي نرم افزاري - قسمت دوم

پیش نیازها ، انتظارات ، اهداف و محدوده پروژه هاي نرم افزاري - قسمت سوم(آخر)

ادامه مستند مشخصات نيازمنديها :

  1. ساير نيازمنديهاي غير عملياتي :
    1. نيازمنديهاي كارايي :

نيازمندي كارايي 1 : سيستم مي بايد در زمان استفاده حداكثري از سيستم كه مابين ساعت 8 تا صبح مي باشد جوابگوي 400 كاربر با مدت زمان ميانگين 8 دقيقه براي هر يك باشد.

نيازمندي كارايي 2 : كليه صفحات وب ايجاد شده مي بايد در يك ارتباط با سرعت 40 KBps در زماني كمتر از 10 ثانيه بصورت كامل دانلود و نمايش داده شود.

نيازمندي كارايي 3 : بعد از اينكه كاربر يك پرس وجو را تاييد نمود سيستم مي بايد در زمان كمتر از 7 ثانيه جواب مورد نظر را در نمايش دهد.

نيازمندي كارايي 4 : سيستم مي بايد ظرف مدت 4 ثانيه بعد از ارسال اطلاعات از طرف كاربر ، پيغام تاييد آن را نمايش دهد.

 

    1. نيازمندي هاي ايمني :

هيچ نيازمندي ايمني تشخيص داده نشده است.

 

    1. نيازمنديهاي امنيتي :

نيازمندي امنيتي 1 : كليه اطلاعات مرتبط با مسائل مالي و يا مشخصات پرسنلي كه تحت شبكه رد و بدل مي شوند بايد مطابق با BR-33 رمزگذاري گردند.

نيازمندي امنيتي 2 : كاربر براي انجام كليه عمليات (به جز مشاهده فهرست غذا) مي ايد مجبور به ورود(Log in) به سيستم باشد.

نيازمندي امنيتي 3 : مشتري مي بايد مطابق با دسترسي سيستمي محدوده شده كه در BR-35 آمده است به سيستم وارد شود.

نيازمندي امنيتي 4 : سيستم مي بايد تنها به آندسته از پرسنل رستوران كه جزو ليست مديران فهرست مي باشند اجازه ويرايش و يا ايجاد فهرست غذا را بدهد

 BR-24

نيازمندي امنيتي 5 : تنها كاربراني كه مجاز به دسترسي از منزل به شبكه محلي شركت را دارند اجاز استفاده از سيستم سفارش غذا را از محلهاي خارج از شركت دارند.

نيازمندي امنيتي 6 : سيستم مي بايد به مشتريان اجاز مشاهده سفارشات قبلي خودشان را بدهد نه سفارشات ايجاد شده توسط ساير  مشتريان

 

    1. خصوصيات كيفي نرم افزار :

در دسترس بودن 1 : سيستم سفارش غذاي رستوران مي بايد همواره از طريق شبكه داخلي شركت در دسترس باشد. همچنين مي بايد براي كاربران با اتصال از طريق شماره گيري با احتمال 99.9 درصد از ساعت 5 صبح محلي  تا نيمه شب محلي و با احتمال 95 درصد از نيمه شب  محلي تا ساعت 5 صبح محلي در دسترس باشد.

استحكام 1 : اگر ارتباط كاربر با سيستم قبل از اينكه يك سفارش تاييد يا رد گردد قطع شود ، سيستم سفارش غذا مي بايد قادر باشد كه كاربر سفارش نيمه كاره را بازيابي نمايد.

 

 

خوب دوستان اينم از اين قسمت – در قسمتهاي بعد ادامه اين مستند را با هم مرور مي كنيم

اميدوارم از اين مطالب استفاده كنيد و براتون مفيد باشه لطفا نظرات اصلاحي و تكميلي خودتون رو در قسمت نظرات بگيد

و من ا... التوفيق – مدير سايت